Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Værdigrundlag

Værdigrundlag

 

Vi vil skabe et trygt, åbent og omsorgsfuldt miljø for børn og voksne, hvor tilliden og glæden er det vigtigste i vores samvær. 
Vi ønsker at give børnene indflydelse på deres hverdag. Vi vil lægge vægt på det frie valg og vil holde øje med, at hvert enkelt barn får afprøvet og udviklet forskellige færdigheder, medens de er her.

Vi ønsker desuden: 
• At styrke barnets selvværd og personlighed. 
• At udvikle barnet socialt og hjælpe det til at finde kammerater. 
• At barnet bliver selvhjulpen. 
• At udvikle og støtte barnets sproglige udvikling. 
• At styrke barnets fantasi, kreativitet og finmotorik.
• At styrke barnets kropsbevidsthed og grovmotoriske færdigheder.
• At give børnene viden og kulturelle oplevelser, der passer til deres alder og udvikling. 

Uddybning og handleplan af vores mål for børnenes hverdag.

Tryghed:
Vi ønsker at gøre børnene trygge. Det vil vi opnå ved at være troværdige og konsekvente voksne, der prioriterer nærvær og omsorg. 
Vi ønsker, at styrke barnets personlighed, ved at tage hensyn til det enkelte barns forskelligheder og forudsætninger. 
Vi vil forsøge at dække det enkelte barns behov ved at være nærværende og give kram, knus og trøst. Det er også vigtigt, at barnet kan have en voksen for sig selv i de situationer, hvor barnet er ked af det eller bare gerne vil snakke og fortælle. 
Den voksne må give sig tid til at lytte. 

Det skal være tilladt bare at sidde og slappe af på skødet af en voksen.

Vi mener at tryghed er grundlaget for, at barnet kan udvikle sig harmonisk.

Socialisering:
I det pædagogiske arbejde forsøger vi, at gøre børnene til gode kammerater.
Gennem den frie leg, der prioriteres højt, vil vi fremme friheden til at vælge selv. 
Børnene må lære at dele legetøjet og lære at spille med hinanden.
Under spisning og kreative aktiviteter skal børnene lære at give, tage og bede om at række ting til hinanden.
I rundkredsen ved samlingen eller når barnet ønsker hjælp skal børnene lære at vente på voksenkontakten. 
Det er dog vigtigt at arbejdet med børnene tilrettelægges således, at børnene venter mindst muligt i løbet af en dag.

Selvstændige og selvhjulpne børn: 
Vi vil lære børnene at løse konflikterne selv og få børnene til ikke at sladre om hinanden. I stedet vil vi opfordre dem til at løse konflikter gennem samtale. 
Vi vil tilskynde børnene til selv at tage tøj på, samt selv at gå på wc og vaske hænder.
Børnene skal selv bestemme, hvad de vil lege med og selv finde legetøj, papir, sakse etc. 
Børnene skal være med til praktiske ting omkring f. eks. borddækning.

Sproglig udvikling og viden:
Vi vil udvikle børnenes sprog gennem samtaler med barnet. 
I samlingsstunden vil vi bruge oplæsning, rim, remser og sange. Sanglege og børnelege vil blive anvendt flittigt i det daglige arbejde. 
Vi vil opfordre børnene til at fortælle om deres oplevelser og selvdigtede historier, når vi spiser sammen og holder samling.
Når vi spiller med børnene, vil vi fokusere på det sproglige element i spillene.
Når vi tager på museer eller opsøger oplevelser i naturen, vil vi før og efter turene tale med børnene om aktiviteterne. 
Ved at have bøger liggende fremme vil vi øge børnenes nysgerrighed.
Vi læser dagligt med børnene og bruger dialogisk læsning i små grupper aldersopdelt.

Kreativitet og finmotoriske færdigheder:
Vi vil forsøge at udvikle børnenes kreativitet gennem maling, tegning, klipning, modellering, lege med perler og syning. Vi vil skabe et miljø med mange spændende tilbud og bl.a. bruge materialer, som børnene finder på vores udflugter.
Gennem børnenes kreative aktiviteter at udvikle deres finmotorik.
Vi vil være opmærksomme på børn, der fravælger finmotoriske aktiviteter og søge at motivere dem til at deltage i aktiviteterne. 

Grovmotorisk udvikling og kropsbevidsthed:
Vi vil anvende rytmik, sanglege, sportslege ude som inde. Vi arrangerer mini olympiader, gå ture, lege på legepladsen, motionsdag i Husumparken, legestuer med motorisk indhold.
Barnet skal opnå en fornemmelse af, hvad det kan bruge sin krop til, samt få kendskab til kroppens anatomi. Vi vil forsøge at øge børnenes udholdenhed, og gøre dem interesseret i at røre sig. Vi vil være opmærksomme på de børn der fravælger motoriske aktiviteter og søge at motivere dem til at deltage. 

Brug af kulturelle tilbud til børnene og det omliggende samfund:
Vi vil forsøge at give børnene kulturelle tilbud, som passer til deres alder og udvikling. Det kan være teaterforestillinger, gøgl, cirkus, musikforestillinger og biografture etc. 
Vi vil besøge museer som har børnenes interesse, f. eks. Nationalmuseet, Teknisk museum og Frilandsmuseet. Ved at anvende København som udflugtsmål, vil vi lære børnene deres hovedstad at kende. Kongens Have, Kastellet og specielt Væksthuset i Botanisk Have er spændende udflugtsmål. Men der er mange andre muligheder: Rundetårn, Havnerundfart, Rosenborg Slot etc.

Ved at besøge seværdigheder inddrages global historie og kultur på en naturlig måde i børnenes hverdag Vi vil bruge vores nærmiljø meget. Tage på mange ture til de offentlige legepladser i vores område, til Volden og til Bellahøj. Med mindre grupper af børn vil vi arrangere ture for, at give børnene mulighed for en tættere kontakt til deres voksne. 

For at give børnene alderssvarende udfordringer og oplevelser, arrangeres aldersopdelte ture med mindre grupper. Efterfølgende bearbejdes turenes oplevelser. Vi vil med børnene besøge biblioteket, hvor vi låner et varietet udbud af gamle klassikere, nye - og emneorienterede bøger, som bruges idet daglige arbejde med børnene.